De geschiedenis

Het ontstaan van 4Wieler

De geschiedenis van de 4Wieler

De leukste en enige echt veilige fiets waarmee u niet kunt vallen.

De geschiedenis van 4wieler begint grappig genoeg met een driewieler: de Feetz. Dit in 2005 ontwikkelde dynamische vervoermiddel met 2 wielen voor en 1 wiel achter is ontworpen door Lennart Vissers voor zijn afstuderen aan de Design Academy in Eindhoven.

Verschillende prijzen zijn er al mee in de wacht gesleept, waaronder de prestigieuze Dyson Sustainable Design Award en de publieksprijs tijdens de Graduation Show van de Design Academy, beide tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven. Na deze successen heeft Lennart samen met zijn vader Herbert Vissers besloten om in 2006 de Feetz in productie te nemen.

Al snel kwamen er ook veel vragen om naast de dynamische driewielfiets Feetz ook een stabiele volwassenen driewieler of invaliden fiets te maken. Maar met drie wielen bleek het niet goed mogelijk een voldoende stabiele en veilige fiets te maken, die mensen met een stabiliteitsprobleem echt helpt.

Zodoende is de SupportFiets ontstaan met vier wielen. Zo smal dat de fiets door elke deur past. Maar wel veel stabieler dan driewielers voor volwassenen. 4Wieler is uiteindelijk begin 2010 ontstaan, na het splitsen van de dynamische driewieler Feetz en de stabiele vierwieler SupportFeetz.

Na de splitsing is de SupportFiets onder de vlag van 4wieler verder gegaan om met dezelfde zorg, passie en enthousiasme indien nodig op-maat oplossing aan de klanten te leveren. 4Wieler hecht veel waarde aan het persoonlijke contact met de klanten en we komen graag vrijblijvend bij u langs om u met de 4Wieler van uw keuze kennis te laten maken en de fiets uit te proberen in uw eigen vertrouwde omgeving.

Wat klanten zeggen

"De stabiele 4Wieler is dé oplossing voor mij"

“De duidelijke folder is uitvoerig doorgeplozen. De heer de Bruin kan niet wachten tot de custom made 4Wieler geleverd wordt. “Ik ben nog redelijk gezond, maar er is altijd wind en mijn evenwicht wordt minder. Er zijn smalle polderwegen met grotere voertuigen dan voorheen. Ik voel me hier niet meer prettig bij. De stabiele 4Wieler is dé oplossing voor mij. Het sturen voelt wat anders aan, maar het gaat haast als vanzelf. ik raad iedereen echt aan om op tijd over te stappen als je bang bent om te vallen. ”

Aad de Bruin – Medemblik

"Ik kan niet meer vallen en daar ben ik heel blij mee"

In Uden is sinds kort mevrouw Rovers (93) weer fietsend te zien. Een wonder, door alles en iedereen afgeschreven vanwege haar rug en reuma kun je haar als het even kan op een Duofiets genietend en gezellig kletsend voorbij zien ‘snellen’. “Daar ben ik echt, schrijf het maar in grote letters op, heel blij om. De beweging, de stabiliteit, het gemak én het ultieme gevoel dat de angst weg is om te vallen. Het verbaast me dan ook zeer dat ik nog geen andere vierwielers langs zie komen.”

Marietje Rovers – Uden

"Een veilig fietstochtje naar Utrecht kan weer"

Tot voor kort kon mevrouw Willemsen met een dwarslaesie de omgeving niet meer bewegend beleven. “Ik wil de rest van mijn leven fietsen. Het praten gaat vanzelf wel. Ik moet en wil in beweging blijven. Stilzitten is niks voor mij. In een driewieler bleef de angst om te vallen. Het voelde niet helemaal stabiel aan. Daarom ben ik blijven zoeken naar iets dat stabieler is. En toen kwam ik gelukkig in Leiden bij 4Wieler uit. Een veilig en vertrouwd fietstochtje naar Utrecht kan weer. Ik duf het weer en het is geen probleem meer.”

L. W. Willumsen – Driebergen

De Duofiets

In 2011 is de 4Wieler DuoFiets ontworpen en in productie genomen. Op een 4Wieler DuoFiets zitten bestuurder en passagier gezellig naast elkaar, de bestuurder links bedient de fiets en let op het verkeer. De passagier ernaast kan een eigen versnelling kiezen en mag meetrappen maar dat hoeft niet. Lekker gezond bewegen in de buitenlucht is het motto van 4Wieler en dat in een houding net als op een gewone fiets: op een zadel en trappend naar beneden. Als de bijrijder meer steun nodig heeft dan kan achter het zadel een rugleuning met armsteunen gemonteerd worden. Voor de voeten zijn er ook balanspedalen met voetenbanden. En voor de passagier die niet (meer) kan fietsen is er in plaats van het zadel een zitje of stoeltje en een voetenplankje. Ook de Duofiets stuurt en rijdt heel licht en als beide berijders kunnen fietsen dan is trapondersteuning niet direct nodig. In het begin of op elk moment later kan de Duofiets van elektrische trapondersteuning worden voorzien. Zoals alle 4Wielers onderscheidt ook de Duofiets zich met de goed doordachte technische oplossing en de unieke verende voorwielophanging in combinatie met mooie, moderne vormgeving. Een Duofiets is multifunctioneel: er kunnen voor en/of achterop manden, kisten, bakken en koffers van riet, hout, aluminium en leer worden gemonteerd. Ook kinderzitjes en -bankjes en ladingbladen trouwens.

Van de Duofiets naar meer

Dan is de Duofiets in een paar handelingen omgetoverd in een Duo-Picknick-Plezierfiets, een Duo-Sportieve Seniorenfiets, een 7-persoons Gezinsvakantie fiets, een Duo-Vergaderfiets (voor 2 of 4 personen) of een Duo-Vrachtfiets. Voor de komende jaren zijn er ideëen genoeg om nieuwe produkten te ontwikkelen die bijdragen tot gezonde en gezellige mobiliteit voor iedereen tot op hoge leeftijd. Hieronder een tweetal afbeeldingen van de 4Wieler 3wiel kantelfiets: het sportieve alternatief voor een bakfiets. Deze is binnenkort leverbaar.

Rijden is geloven

Een 4Wieler bekijkt en test u bij 4Wieler in het Innovatie en Expertise centrum in Leiden. Daar krijgt u de essentiële informatie over de unieke eigenschappen van de fiets en wat die als voordeel voor u hebben. Uw veiligheid staat voorop, daarom is een proefrit verplicht en zijn 4Wielers niet te koop via dealers. Wanneer reizen naar Leiden voor u geen optie is kunnen we een afspraak bij u thuis maken.
“Het maken van een proefrit is verplicht en gratis in Leiden. Samen bekijken en beslissen we of u veilig met de fiets het verkeer in kan.”

Neem contact op voor een gratis proefrit en ervaar het zelf!